Bunge otti allergialasten vanhemmilta tulleen yhteydenoton vakavasti ja lähti yhdessä heidän kanssaan kehittämään levitettä, joka olisi lisäaineeton, väriaineeton ja maidoton sekä palmuöljytön. Näin sai alkunsa Keiju Valkea, joka on ensimmäinen Allergiatunnuksen käyttöoikeuden saanut suomalainen levite.

– Kun poistimme valikoimistamme maidottoman ja lisäaineettoman Keiju Rypsi 70 % -levitteen vuoden 2021 syksyllä, saimme valtaisan viestiryöpyn allergiaperheiltä. Tuote oli ollut lukuisille allergiaperheille ainoa sopiva levite, kertoo markkinointipäällikkö Sanna Asikainen.

Uuden levitteen tuotekehitys oli nopea. Keiju Valkea saatiin markkinoille vajaassa vuodessa.

– Meille oli heti selvää, että Bungen on reagoitava asiaan ja tarjottava allergiaperheille jotain korvaavaa. Olimme yhteydessä perheisiin ja kutsuimme heidät auttamaan meitä. Aloitimme nopeasti tuotekehitysprojektin ja pyysimme heitä ilmoittautumaan tuotekehitystiimiin. Halusimme kuulla, mitä he toivovat ja mitä ainesosia meidän pitää välttää. Heiltä saimme myös arvokasta lisätietoa, Bungen tuotekehityspäällikkö Sanna Heljakka kertoo.

Väriaineettomuus toiveena

Yhteistyö olikin antoisaa, ja Bunge pystyi huomioimaan tuotekehityksessä perheiden toiveet.

– Lähdimme yhdessä kartoittamaan sitä, millaisia rajoitteita heillä on levitteen raaka-aineiden suhteen. Toki meillä oli jo aiemmin tarkat luettelot raaka-aineistamme ja tiesimme, että ne ovat puhtaita, mutta kävimme vielä raaka-ainetoimittajien kanssa läpi, että näitä kyseisiä allergeeneja ei missään varmasti ole edes apuaineina tai ristikontaminaation tuomina pieninä määrinä.

Perheiden toiveena oli erityisesti väriaineiden ja piilomaissin poissulkeminen raaka-aineista. Heidän kokemuksensa mukaan maissia saattaa löytyä esimerkiksi suolan paakkuuntumisenestoaineesta.

– Betakaroteenin jättäminen pois oli saamamme palautteen mukaan merkittävä parannus, ja tästä syystä päädyimme kehittämään täysin väriaineetonta levitettä, Heljakka kertoo.

Tiivistä kehitystyötä kuluttajien kanssa

Bungen tuotekehitystiimin yhteistyö kuluttajien kanssa oli Sanna Heljakan mukaan poikkeuksellisen intensiivistä.

– Meillekin tämä oli ainutlaatuinen kehitysprojekti. Uusi tuote saatiinkin tuotantoon nopeasti.

Yhteydenotot allergiaperheiltä tulivat alkusyksystä 2021. Tuotekehitys käynnistyi saman syksyn aikana. Testaukset aloitettiin alkuvuodesta 2022. Allergiaperheistä mukaan testaukseen tuli kymmenkunta perhettä, mutta tuote testattiin myös laajemmallakin kuluttajaryhmällä. Tuote tuli kauppoihin elokuun lopussa.

– En ole oman tuotekehitysurani aikana ollut näin tiiviissä kontaktissa asiakaspintaan ja saanut näin suoraa palautetta tuotteesta. Saamamme palaute on erittäin positiivista ja sitä oli todella hienoa lukea. Nyt tehdyillä toimilla pystyimme todella helpottamaan monien perheiden elämää, Heljakka sanoo.

Levitteen mausta ei tingitty

Bunge teki heti alussa päätöksen, että mausta ja käytettävyydestä ei tingitä tuumaakaan. Keiju Valkeasta haluttiin tuote, joka palvelee kaikkia kuluttajia.

– Kaikki lähti liikkeelle äideistä, jotka ottivat meihin yhteyttä. Kävi selväksi, että elämä, jota allergiaperheet elävät voi olla todella haasteellista. Halusimme kehittää tuotteen, joka helpottaa allergiaperheiden arkea, mutta sopii kaikkien suomalaisten ruokapöytään ja ruoanlaittoon, sanoo Sanna Asikainen.

Allergiaperheetkin kiittelevät sitä, että Keiju Valkea on monikäyttöinen. Se sopii levitteeksi, paistamiseen ja leivontaan. Ravitsemuksellisesti on tärkeää, että allerginen saa ruokavalioonsa rasvan, jota voidaan käyttää moneen eri tarkoitukseen.

– Näiden perheiden aktiivisuus toi lähelle sen, kuinka iso merkitys Bungen kaltaisten yritysten toiminnalla ja tuotekehityksellä on yksittäisten ihmisten arjessa. Meillä oli mahdollisuus ja halu toimia vastuullisesti. Lopputulema on kyllä erinomainen, Sanna Heljakka sanoo.

perhe